Artikel uit het VHG Magazine van Februari 2014.
[vertical_separator]Op bezoek bij Jansen Hoveniers
Het in Markenbinnen gevestigde Jansen Hoveniers is al tachtig jaar een begrip in de regio Midden-Noord-Holland. Op het 2,5 hectare grote bedrijfserf is de leiding over de twaalf medewerkers inmiddels in handen van de derde generatie hoveniers. En een nieuwe generatie heeft eigen ideeën: “we gaan het nog efficiënter en effectiever doen.”
Andreas Jansen richtte op 1 mei 1934 in Wormerveer zijn gelijknamige hoveniersbedrijf op. Waar hij destijds met een handkar vanuit zijn woning zijn klanten kon bedienen, is het huidige Jansen Hoveniers gevestigd op een enorm terrein in Markenbinnen: op een steenworp afstand van Wormerveer. De eenmanszaak van toen is nu een hoveniersbedrijf met tuincentrum en showtuin, dat ook nog eens fungeert als groothandel voor collega-hoveniers.
Jansen’s zonen André & Frans runden het bedrijf vanaf 1971 om vorig jaar het stokje over te dragen aan hun kroost: André Jr., Frans Jr. en Robert Jan. Voor André Jr. was dat een vanzelfsprekendheid, met een opleiding op de Land en Tuinbouwschool. Robert Jan ging aanvankelijk een andere richting op: “Ik heb Marketing en Economie gestudeerd en ook in die branche gewerkt. Ik wist aanvankelijk niet of ik wel in het groen aan de slag wilde. Maar het vak is snel veranderd en geprofessionaliseerd. Dat vond ik wel interessant. Het gaat nu om veel meer dan alleen aanleg en onderhoud. We verkopen een product dat een oplossing biedt voor jaren.”
“De consument is kritischer geworden”, vervolgt Robert Jan. “Vroeger kon je uit de voeten met een paar materialen en veel beplanting, nu wordt er gevraagd om een technischer aanpak voor het maken van een onderhoudsarme tuin die toch aantrekkelijk is. Een ontwerp gaat nu veel meer in de richting van welk motief er in de bestrating moet komen in plaats van welke planten er een plek moeten krijgen”. Dat werk zit de jongere generatie gegoten. André Jr. “Ik zie ons meer als een bouwbedrijf voor in de tuin dat geen uitdaging uit de weg gaat: van het aanleggen van kunstgras tot boomverzorging.” Robert Jan: “We willen het nog efficienter en nog effectiever doen. Klanten accepteren het niet meer als iets te lang duurt, daar willen we meer op inspelen.”
De Jansens hebben daarbij als voordeel dat ze alles in eigen hand houden. Robert Jan: “Van ontwerpen tot materialen en planten. Klanten kunnen terecht in onze showtuin of ons tuincentrum.”, legt Frans Sr. uit. “We hebben er aanplant, bollen en meststoffen. Heel anders dus dan een gemiddeld tuincentrum van tegenwoordig met een ballenbak en een eethoek.'” “Het hoveniersbedrijf is dan ook onze core-business”, zegt Robert Jan bevestigend. Andre Jr. voegt toe: “Maar de verschillende onderdelen van het bedrijf versterken elkaar wel. Klanten komen bijvoorbeeld voor tegels naar de showtuin, zien dat we meer kunnen en klanten ons vervolgens hun hele project oppakken. Als extra planten nodig zijn pakken we die mee uit het tuincentrum. Omdat we directe contacten hebben met leveranciers kunnen we de kosten daarvan laag houden.
Voor Robert Jan staat het allemaal in het teken van het doel van Jansen Hoveniers: tevreden klanten. “Het eindresultaat is het enige dat telt. Het contact met klanten is heel belangrijk. Een goed contact met klanten is heel belangrijk. Een goed contact zorgt ervoor dat je ook in moeilijke jaren een klantenbestand hebt. We helpen ze dan ook graag met het nemen van beslissingen, maart uiteindelijk gaat het om hun wensen. Soms betekent dat een beetje schipperen tussen wat een klant wil en wat mogelijk is. Het gaat erom daar een geslaagd resultaat in te krijgen. “Frans Sr. hoort het relaas van zijn zoon met genoegen aan: ‘Goed contact met de klanten is heel belangrijk. Het maakt dat we klanten hebben die al net zo lang meegaan als het bedrijf zelf. Dat gaat over van moeder op dochter”.